پاورپوینت چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

نویسنده:
بازدید: 378 بازدید

پاورپوینت چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

داستان پاورپوینت اصلاً از کجا شروع شد

و یک اپراتور (مسئول فنی سالن) معمولاً گوش به زنگ بود تا سخنران بگوید:

اسلاید بعدی لطفاً…

با رشد تکنولوژی، شرایط به گونه‌ای شد که دیگر در هرجایی یک دیتا پروژکتور و کامپیوتر متصل به آن موجود بود، شرکت ماکروسافت،‌در بسته نرم‌افزار آفیس خود نرم‌افزار پاورپوینت را ارائه کرد تا بتوانیم از اسلاید‌ها به صورت دیجیتال استفاده کنیم!

داستان پاورپوینت بر می‌گردد به دهه‌های پیش! زمانی که ممکن است به یاد داشته باشید که سخنران‌های بسیار حرفه‌ای از دستگاه اسلاید استفاده می‌کردند و اسلاید‌های رنگی و ۳۵ میلیمتری خود را در دستگاه می‌گذاشتند و تصاویری را به نمایشش می‌گذاشتند…

پاورپوینت قرار است که دقیقاً چه کاری را انجام دهد؟

شاید لازم باشد کمی در مورد یادگیری چند رسانه‌ای (MultiMedia Learning) بیشتر بدانیم و برای آموزش چندرسانه‌ای چه کسی بهتر است است از Richard E. Mayer ریچارد مِیر (یا به قولی ایرانی‌ها ریچارد مایر )

و از آنجایی که در هر کامپیوتری نیز نرم‌افزار پاورپینت موجود و این دسترسی بسیار ساده و شاید کمی افراطی باعث شد که بسیاری از افراد غیر حرفه‌ای بدون یادگیری و اصول خاصی و به استفاده از پاورپوینت بپردازند.

یادگیری چند رسانه‌ای چیست؟

دکتر ریچارد میر، متولد سال 1947 و یک روانشناس تربیتی (educational psychologist) امریکایی واستاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا است است.

که نظریات و اصول جالبی در مورد موضوعاتی همچون شناخت و یادگیری شناختی (Cognitive Learning) ارائه کرده است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل معروفیت دکتر مِیِر این است که او همواره بر روی یادگیری چند رسانه‌ای تأکید داشته و اصول بسیار جالبی در این رابطه ارائه داده است. دکتر میر از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ در زمینه روانشناسی تربیتی دارای بیشترین تألیفات در دنیا بوده (۲۳ عنوان کتاب)

آیا جایگزنی برای پاورپوینت وجود دارد؟

سوال بسیار خوبی است که آیا اصلاً بهترین نرم‌افزار برای بهره گیری از اصل چندرسانه‌ای پاورپوینت است؟

او در سال ۱۹۷۳ دکترای روانشناسی از دانشگاه میشیگان دریافت کرده است، و به عنوان استادیار روانشناسی از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ در دانشگاه ایندیانا خدمت می‌کرد. او رییس بخش روانشناسی تربیتی انجمن روانشناسی آمریکاست

ما نرم‌افزارهای ارائه مطلب دیگری همچون گوگل اسلاید شو، پرزی (Prezi) کی‌نوت (Keynote) زوهو و … را داریم اما ۹۵ درصد سهم نرم‌افزارهای ارائه مطلب در دنیا متعلق به پاورپوینت است.

پاورپوینت معمولاً بسیار غیر حرفه‌ای و مقدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درست مانند یک تانک بسیار حرفه‌ای جنگی که یک کودک ۳ ساله به عنوان اسباب بازی برای قایم شدن از آن استفاده می‌کند!

آیا باید همیشه از پاورپوینت استفاده کنیم؟

از آنجایی که فرق زیادی بین پاورپوینت و گوگل اسلاید شو وجود ندارد، نرم‌افزار پرزی از فونت فارسی پشتیبانی نمی‌کند (هرچند با همین شرایط ۲ ارائه از باشگاه سخنرانی برج میلاد را با پرزی انجام دادم) و Keynote مخصوص سیستم عامل مک می‌باشد، بدونن شک پاورپوینت گزینه بسیار مهمی است و شاید اگر بدانیم پاورپوینت واقعاً چقدر قدرتمند است و ما از چقدر از توانمندی‌های آن استفاده می‌کنیم زیاد نگران نرم‌افزار دیگری نیستیم.

بسیاری از ما این داستان را شنیده‌ایم که:

دختری از مادرش پرسید: «همیشه برایم سوال بوده که چرا تو همیشه ابتدا سر و ته سوسیس‌ها را با چاقو می‌زنی، بعد آن را داخل ماهیتابه می‌اندازی!»

او گفت: «علتش را نمی‌دانم. این چیزی است که وقتی بچه بودم، از مادرم یاد گرفتم.»

او نیز از مادرش پرسیدمکه چرا سر و ته سوسیس را قبل از تفت دادن، صاف می‌کند. او گفت: «هیچ‌وقت به دلیل این کار فکر نکردم، اما چون قبلا دیدم مادرم این کار را می‌کند، خودم هم همیشه این‌جوری سوسیس سرخ کردم.»

سپس با مادربزرگ تماس گرفتند تا بفهمند که چرا سر و ته سوسیس را می‌زده. او وقتی قضیه را فهمید، خندید و گفت: «سال‌های خیلی دوری که از آن حرف می‌زنی، من در آشپزخانه فقط یک ماهیتابه کوچک داشتم و چون سوسیس‌ها داخلش جا نمی‌شد، مجبور بودم سر و ته آن را بزنم تا کوتاه‌تر شود… همین!»

چون آقای فلانی در سیمنارهایش از پاورپوینت استفاده می‌کند، من نیز باید این کار را بکنم…

  برای پاورپوینت نیز واقعاً همینطور است،‌ بسیاری از افراد اصلاً نمی‌دانند چرا باید از این ابزار  استفاده کنند (درست مانند که چرا باید از ابزار دانشگاه استفاده کنند) و با آن مانند یک هدف برخورد می‌کنند (که سخنرانی من باید پاورپوینت داشته باشد – یا من باید به دانشگاه بروم- حالا چرای آن را کسی نمی‌داند!)
حقیقت این است که لزوماً قرار نیست که پاورپوینت را همه جا استفاده کنیم و پیش از شروع ساخت پاورپوینت اصلاً باید سوالات زیر را از خود بپرسید و سپس تصمیم بگیریم که از پاورپوینت استفاده کنیم.
۱٫ من می‌خواهم راجع به چه چیزی صحبت کنم؟ (هسته اصلی صحبت من چیست؟)
۲٫ آیا پاورپوینت به بهتر منتقل شدن پیام من کمک خواهد کرد؟
۳٫ آیا مرسوم است که صحبت من با پاورپوینت باشد (مسلماً در سخنرانی مجلس عروسی نیازی به پاورپوینت پدر عروس نیست… اسلاید بعدی لطفاً!!)
۴٫ هدف من این است که مخاطب را به لحاظ عاطفی متقاعد کنم یا منطقی؟ (در ارائه‌های عاطفی معمولاً پاورپوینت نتیجه عکس  می‌دهد)

کاربرد پاورپوینت و انواع پاورپوینت درسی آماده و قابل ارایه